Vaktiyle zamanında işsiz kalan bir adam okur, yazar olmadığı için iş temin edememiş, şehre uzak köylerden birisinde imamlık yapmayı kafasına koymuş ve nihayet evinden müsade alarak gafasında tasarladığı şehre uzak ufacık bir kürt köyüne gitmiş. Oranın ileri gelen yaşlısına lo Mamet demiş, ben sizin köyde hocalık etmiye geldim demiş, dini vazifeyi telgıyın etmek için gelen bu şehirliyi misafir eden Mamet, hoş gelding urban, başımda yerin avr, akşam olanda köy halkı gelende, senin yıllığını konuşup seniişe başlatırık demiş. Akşam olmuş, köy halkı Mamedin odasında toplanmışlar. Gelen misafirir sormuşlar: Mamet gelen misafirin şehirden geldiğini ve köyde hocalık edeceğini söylemiş. Hepiside memnun kalmışlar. Çünkü namaz gıldıran olmafığı gibi, ölen birisi olsa yıkıyan kimsede olmadığından köylüler böyle bir hal karşısında köy köy hoca aramakta çok güçlük çekerlermiş. Hocalığın bütün faraziyelerini bilmeyen şehirlide bu kürt köyü halkının türkçe bilmediğinden istifade ederek, burada imanlığa başlamış. Günlerden bir gün köy halkından meşhur hırsız. Haso öldü demişler. Hoca: köyün önünden akan Murat kenarına bir kapı tahtası götürür. Hasoyuda oraya götüründe ben gelir yurum demiş. Kürtler bir kapı tahtasıyla Hasoyu götürmüşler, hocada gelmiş gollarını sıvamış başlamış Hasoyu yıkamaya. Hasonun yakın akrabalarından olan birisi hoca ülüyü yıkarken başlamış Murattan alıp suyu dökmeğe, hocada dua bilmediği için havanın da çok şiddetli soğuk olduğundan hoca biran evvel yıkamakta acele etmiş, dua okumuş gibi şöyle söylemeye başlamış:

Çalı dibinde kekliğim

Dolusunu goyupta boşunu döktüğüm

Ölecek günmü buldun suyunu soğuk döktüğüm

Yorum kürt oğlu su goy demiş. Dişleri birbirine çarpan kürt oğlu elindeki külekle Murattan aldığı suyu cenaziye dökerken, hoca demiş, ha gurban demiş, ağzına gurban oluym. Nasılda harıl harıl okuyorsun demiş. Kürtoğlunun bu sözü üzeirne hoca tekrar başlamış söylemeye:

Çalı dibinde yuvası

Böyle götürür havası

Topuna gıran giresi

Yorum kürt oğlu su goy demiş. Kürt oğluda azına gurban oluym hoca, taman bilmeym deydin nasılda harıl harıl okuyon be hoca demiş. Hoca tekrar başlamış söylemeye:

Çalı dibinde kepçesi

Soğuk sulardan içesi

Dağdan dağa ulaşır sesi

Kesilmiş hocanın nefesi

Yorum kürt oğlu su goy demiş. Hoca dua yapmış gibi söylüyerek Hasoyu yıkamış. Hoca kürt oğluna hadi mezarı kazın. Hasoyu gömelim demiş. Kürt arkadaşlarını topluyarak gabiri eşmeye getmişler. Hoca gendi gendine konuşmuş. Ulan hoca bu heriflere ölü yumayı yutturdun, gel görelim ölüyü gömünce telginini nasıl vereceksin? Demiş. Şurada kimse yokken bende ölüyü Muradın içine yiteyim de getsin.

Bu herifin yüzünden kurtulak demiş ve Hasoyu Murada yitmiş. Kürtler gabiri eşmiş gelmişler. Hoca Haso nerede? Demişler. Hoca oğul demiş, Haso nasıl iyi bir adammış, siz gettiniz, gövden bir zencir geldi, Hasso’nun beline takıldı, Hasso’yu göve çekti, bu nasıl eyi bir adammış deye söylemiş. Bunu duyan köylüler aman hoca Haso eyi bir adam değiydi, dam yararcı dana çıkarırdı, onun bunun malına canına gıyardı, nasıl olupta göye çekilirmiş. Bilmiyem oğul deyen hocanın sözü üzerine, hepsi köye gelirler. Üç dört gün sonra Murat kenarından çalı toplamıya giden kürtler. Hasso’nun ölüsünü Muradın kenarında davul gibi görürler. Hemen hocaya haber verirler bizim Haso Muradın kırağında yatıyor derler. Bunu gören hoca kürtlere gelin oğul der. Burada dam yaran, dana çıkaran Haso, ordudada hörü kızlarına dolaşık ki kendini gövden aşağıya atıkları der ve aldanan köylülere gelin. Hasso’nun namazını gılakta gömün der ve ölüyü yüksek bir taşın üzerine yatırırlar. Ölü namazının gıldırılmasını da bilmeyen hoca, ölü yıkadığı kapı tahtasını ayağının altına alarak vakit namazı gibi namaz gıldırmayı gafasından geçirir. Kürtlere ben ne yaparsam onu yapın der. Namaz gılmasını bilmeyen kürtler olur derler. Alahuekber der yatar hoca gapı tahtasının üstüne. Kürtlerde arkasından yere yatarlar. Gapı tahtasının yarığına hocanın burnu sıkışır. Ah burnum der. Bunun eşiden cemaat hocanın tembihi üzerine ah burnum derler. Ulan goptu der, öbür namaz gılanlarda goptu derler. Hoca lan burnum kanadı der. Arkasındakilerde: Lan burnum ganadı derler. Hoca, ulan ben sah söyleyeyim burnum goptu derler. Bunlara vaziyeti bildiremiyen hoca, debelenmiye başlar. Kürtlerde debelenmiye başlar. Nihayet çabalıyan hoca tahtanın yarığından burnunu çıkarır namaz böylece bitmiş olur. Hasoyu alarak kabire gömerler. Hoca telgiyin vermesini bilmediği için

Allah rahmet eylesin Hassonun canına

Kimseler varmasın yanına der kürtlerde amin derler.

Not: Bu yazıyı bakkal Müslüm Özberk’ten tesbit eden Enver Özberk’tir.